vrijdag 8 januari 2016

Hoogste tijd.


Hoogste tijd voor een nieuwe blog.

Het is weer even geleden. 
In de tussentijd is er niet heel veel bijzonders gebeurt, maar zal toch het een en ander proberen te vertellen.

De eerste kennismaking met de schoonfamilie. Ik was ontzettend zenuwachtig. Want ja. Wat moet je verwachten. Want het totaal anders dan in Nederland. 
Maar het ijs was snel gebroken. Heb ondertussen geleerd dat als iemand soju drinkt best weL grappig kan zijn. Zo ook kiyoung z'n vader die het zelfs mengt met bier. Dus zeg maar de sterkte van jenever mengen met bier. Joepie. 
De Urker cadeautjes vielen zeer in de smaak. En ik natuurlijk ook. 
De volgende eetplannen werden alweer gemaakt. 

Het was een hele verrassing dat we vorig weekend 2 dagen weg zijn geweest.
Eerst boodschappen gedaan, auto volgeladen, en door gereden naar Seoul om Sehwan z`n wederhelft op te halen. De trip ging naar Yangpyeong, een dorpje in de bergen. 
Na een flink eind in de auto te hebben gezeten naderden we het huisje. 
Een cottage, met aan alle kanten waar je heen keek, berg.
Frisse lucht en een koude wind. Zelfs sneeuw. 

Met z'n allen de auto uitgeladen. Wij, als 2 dames namen natuurlijk gelijk de keuken taak op ons. Koelkast ingesteld en om vervolgens een vrij simpele maar heerlijke lunch op tafel te zetten. 
Black noodles. En natuurlijk Kimchi, want wat is een maaltijd zonder kimchi. 
Tijd om de slaapvertrekken op orde te maken. Dit keer was onze slaapplek op de grond. Ik zag Genoeg dekens om ons warm te houden. Maar dat was niet nodig. Mirrim (sehwans vriendin) liet me iets geweldigs zien. Vloerverwarming onder onze plek waar we gingen slapen die avond. Geweldig. Een koele wind om je heen maar een warme kont om het zo maar te zeggen. 

Tijd om te sightseeing. Binnen 5 minuten reden we naar Yongmunsa tempel.
Omringt door gigantische bergen voel je je als klein mens best wel klein. Een flinke trippel naar boven naar de tempel. Goed voor de beenspieren. 
Omdat het net nieuwjaar was die dag, waren de tempel gebouwen druk bezet door mensen om hun nieuwjaarsgroeten aan hun voorouders te brengen. 

Na een aantal uurtjes in de kou doorgebracht te hebben was het hoog tijd om de warmte op te zoeken. Eerst nog even langs de locale supermarkt om de allerlaatste ingrediënten te kopen om een heerlijke maal te maken. Samgyeopsal. Of te wel, tafel koken. Heerlijke malse stukjes buikspek die gaar gegrild worden op een pitje op tafel. Met natuurlijk allerlei bijgerechten groentes en paddestoelen erbij. En natuurlijk kimchi.  Gezellig en erg lekker. 

Na en overweldigende dag was het tijd om bijtijds onze slaapvertrekken op te zoeken. Ladies in het main huis en de mannen in het aangrensende bijgebouw. 

De volgende dag, WoW kimchi als bijgerecht bij het ontbijt en als hoofdmaaltijd noodle soep. 
De kimchi deze keer maar even geskipt. 
Volgende keer maar weer. Ik vind het erg lekker. Maar s ochtends? Dat weet ik zo net nog niet. 

De rest v d dag wat rond gereden, koffieshop Ediya opgezocht en heerlijk koffie gedronken. 
Die avond stonden er pizza and chicken op het menu. Lekker makkelijk. Maar als je als een pizza hebt gehad in Korea dan weet je wat ik bedoel. Hoe kun je dat je pizza aandoen. Alles er op en dr aan. Ok lekker. Natuurlijk begin je in de puntjes, toch?? Nou dat had ik beter niet kunnen doen. Zodra ik dichter bij de rand kwam, werd de smaak anders. Beetje raar. Geen dikke randen met een crème erin zoals in 2007. Maar nu was de hele dikke kant gevuld met zoete aardappel puree. Op zich best lekker. Maar absoluut niet op een pizza. Zucht.  

Het huisje moest nog even schoongemaakt worden voordat we de beddetjes weer opzochten. 
Die avond vroeg naar bed. Want de volgende ochtend was het vroeg dag. Kwart over 6 ging de wekker. 
Eerst Mirrim afgezet want die moest vroeg werken, en wij gelijk doorgereden naar incheon. 

Opgefrist en klaar maken voor de kerkdienst. Die is gelukkig op loopafstand. 
Eenmaal binnen werd ik gelijk gegroet door verschijdene mensen die me nog kenden van vorig jaar. 

Na de gezamenlijke maaltijd was het tijd om even te rusten. 
Die middag laat zou ik opgehaald worden door kiyoung voor de 2 e eetafspraak met z'n ouders en deze keer zijn zusje erbij. Kalbi (bulgalbi) stond er op het menu. 
Voor de Korea Gangers onder ons hoef ik het niet uit te leggen 
Gemarineerde beefribs. Met natuurlijk eens grote hoeveelheid vlees er aan. Niet zoals de spareribs in Nederland waar bijna geen vlees aan zit. 
Overheerlijk mals vlees. 
Om te zukken (op z'n Urkers) 

Dan alweer maandag. 
Tijd om echt de trainingen op te pakken. (Woensdag was overigens m'n eerste trainingsdag hoor, wees niet ongerust) 
Het grootste gedeelte van de trainingen bestaan uit Taichi lessen. Geen uurtje maar gelijk 2 en half uur achter elkaar. Zo aan het eind v d week voel je spieren op plekken waarvan je dacht ze nooit te voelen. 
Als je denkt dat je diep staat, nee hoor. Het kan nog veel dieper. 
M'n schouder wil niet altijd mee werken. Maar gelukkig heb ik nog tape genoeg en Sehwan ontziet m'n schouder ook vrij veel. Gelukkig.  

Na elke trainingsdag een lekkere wandeling van ruim 10 min naar m'n guesthouse. Douchen en heerlijk slapen. 
Donderdag voor het eerst weer in Seoul getraind bij Sehwan z'n master. 
Oefene oefenen en nog eens oefenen. 

Vandaag, zaterdag, heeft Sehwan besloten dat het een vrije zaterdag is. Ik kan natuurlijk altijd nog naar Seoul gaan om te trainen als ik dat wil. Maar besloten om vandaag lekker te gaan uitrusten. Een wasje draaien en beetje schoonmaken. Een lekkere lunch gemaakt. Tteokbokki, best comfort food ever. 

Vanavond heb ik besloten om voor kiyoung te koken. Daarna gaan we naar de film. Als het goed is word de nieuwe sherlock. 

Ik zal nog even wat boodschapjes doen en beginnen met de voorbereidingen. 
Tot de volgende blog. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten